Här hittar du våra vanligaste frågor & svar
Här hittar du våra vanligast frågor med svar. Om du inte hittar det du söker är du välkommen att kontakta oss!
Här hittar du våra vanligast frågor med svar. Om du inte hittar det du söker är du välkommen att kontakta oss!
Du kan ansöka om att hyra ut din bostad i andrahand om du uppfyller de kriterier som finns. Du hittar all information om andrahandsansökning här.
Hyr du ut omöblerat får du inte ta extra pengar utöver den hyra som du betalar till oss. Hyr du ut möblerat är det okej att lägga på en summa för att din hyresgäst använder dina möbler men max 15%.
Läs gärna mer om andrahandsuthyrning hos Hyresgästföreningen. Hos dem kan du även hitta hyresavtal som du kan skriva med din andrahandshyresgäst.
Kom ihåg att det är du som är ansvarig för bostaden även under andrahandsperioden.
Se kraven för att kunna ansöka om en fritermin här. Du hittar ansökningsblanketten för fritermin i vårt dokumentarkiv.
Vårterminen: ansök om fritermin senast 15 februari.
Höstterminen: ansök om fritermin senast 15 september.
Skicka din ansökan genom att mejla till vår kundservice.
Du får ha husdjur om du bor i lägenhet med 1-4 rum men inte om du bor i korridor eller kollektiv. Tänk på att dina grannar inte ska bli störda.
Vänligen hör med din husvärd vilka regler som gäller angående färgval och material.
Du kan skicka efter ett nytt lösenord här. Följ anvisningar för att kunna ändra ditt lösenord.
Skicka in en kopia av ditt personbevis från Skatteverket (ej äldre än tre månader) eller din giltiga ID-handling. Vår kundservice hjälper dig då att uppdatera ditt födelsedatum till ditt personnummer.
Din köplats kommer parkeras automatiskt om ditt kårmedlemskap inte registreras på Mina sidor. Så fort ditt kårmedlemskap har hittats kommer din köplats aktiveras och du fortsätter samla ködagar.
Den kan vara parkerad i maximalt 18 månader. Efter det raderas dina ködagar och du tappar din köplats.
Det är gratis att stå i vår bostadskö men för att samla ködagar behöver du vara registrerad kårmedlem hos en studentkår som är ansluten till SSCO. Du kan hitta medlemskårerna här.
Det innebär att du för tillfället inte kan samla fler ködagar, men att du fortfarande har kvar det ködagar du samlat på dig hittills. Så fort du blir kårmedlem återaktiveras din köplats och du kan fortsätta samla ködagar igen.
Ja, logga in på Mina sidor för att aktivera din köplats.
Det innebär att din elanvändning ingår i hyran och du behöver inte göra någonting.
Det betyder att du betalar för din egen el och du behöver själv kontakta ett elbolag och teckna elabonnemang samt abonnemang för elnätsleverantör innan du flyttar in. Du behöver även beställa elabonnemang för elnätet. Här kan du se vilken nätägare du behöver kontakta för att teckna abonnemang.
Det innebär att vi står för abonnemanget och debiterar sedan dig på din hyresavi för elen du använder i din bostad månadsvis.
Du kan hämta dina nycklar till din bostad från klockan 14.00 dager ditt avtal träder i kraft (1:a varje månad). Inträffar det under en helg eller helgdag hämtar du nycklarna nästkommande vardag. Om du inte kan hämta dina nycklar under ordinarie inflyttningsdag behöver du kontakta din husvärd för att hämta nycklarna.
Nej, det går inte. Du kan tidigast flytta in det datum som ditt hyresavtal börjar gälla. Infaller detta datum under en helg eller helgdag flyttar du in nästkommande vardag.
Ta kontakt med din bank så får du hjälp att registrera e-faktura. Observera att du alltid måste gå in och godkänna din betalning.
Ett studentrum har 10-månadershyra vilket innebär att årshyran fördelas på tio månader istället för 12 månader, juni och juli är hyresfria. Du får givetvis bo kvar i din bostad under dessa två månader. Flyttar du in 1 maj kan du som tidigast flytta ut sista augusti.
Du registrerar en anmälan via Felanmälan på Mina sidor.
Du som hyresgäst har två månaders uppsägningstid. Du kan säga upp din bostad till den sista i varje månad. Du säger upp ditt hyresavtal på Mina sidor.
Nej, du kan inte överlåta ditt hyresavtal eller bostad till någon annan.
Nej, vi skickar bostadserbjudandet till den person som har flest ködagar.
Nej, det går inte. Har du flest antal ködagar på fler än en bostad skickar systemet slumpmässigt ut endast ett bostadserbjudande till dig på en av dina intresseanmälningar.
Du kan tacka nej en gång och fortsätta samla ködagar. Den andra gången du tackar nej parkeras din köplats i sex månader.
Du kan se det när du loggar in på Mina sidor. Där står även deadline för att tacka ja till erbjudandet. Det är ditt eget ansvar att logga in på Mina sidor för att se ifall du har fått ett bostadserbjudande. Du får även ett sms till det mobilnummer du har registrerat på Mina sidor.
Vi publicerar inte korridorrum med inflyttning i juni och juli eftersom de är hyresfria månader.
Det beror på hur snabb din kår är på att registrera ditt medlemskap. De jobbar så snabbt de kan och det kan ta några dagar från att du gjort din betalning. Håll dig uppdaterad på Mina sidor.
Kontrollera även att du har angivit samma e-postadress och personnummer till kåren som du har registrerat hos oss på Mina sidor. Det behöver vara identiskt registrerade. Din kår registrerar dig till SSCO:s medlemskapsregister som vi gör en sökning i varje natt.
Om ditt kårmedlemskap inte uppdateras på Mina sidor vänligen ta kontakt med din studentkår.
Dina uppgifter hos oss på Stockholms studentbostäder kontrolleras regelbundet automatiskt av mot medlemsdatabasen hos SSCO och studentkårerna. Vi får på så sätt information om du är medlem eller ej.
Nej, du behöver vara antagen vid ett lärosäte i Stockholm vars studentkår är ansluten till SSCO. Information om vilka kårer som är anslutna till SSCO hittar du här.
1. Tävlingen organiseras av Stockholms studentbostäder och är inte på något sätt sponsrad, främjad, administrerad av eller förknippad med den plattform som tävlingen genomförs på.
2. Tävlande måste vara bosatt i Sverige och vara över 18 år.
3. Genom att delta i tävlingen bekräftar du att du äger alla rättigheter till materialet du lägger upp.
a) Du äger alla rättigheter till materialet du lägger upp (inklusive nödvändiga samtycken från personer som syns på bildmaterial).
4. I tävlingar som anordnas av Stockholms studentbostäder på sociala medier deltar du alltid avgiftsfritt och utan krav på köp.
5. Vinsten/priset kan inte tas ut i kontanter och kan inte heller bytas ut mot annan/andra produkter till ett likvärdigt pris. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
6. Anställda på Stockholms studentbostäder och deras närstående tillåts inte att delta i Stockholms studentbostäders tävlingar på sociala medier.
7. Det konto du använder för att delta i tävlingen måste vara skapat i enighet med respektive plattforms regler och det kan krävas att du har en publik/öppen profil för att kunna delta i tävlingen.
8. Bidrag som kan uppfattas stötande eller kränkande kan komma att tas bort utan förvarning.
9. Samtliga vinnare utses av en jury ledd av Stockholms studentbostäders marknadsavdelning. Juryns beslut kan inte överklagas.
10. Vinnaren utannonseras i den kanal som tävlingen sker från. Vinnare kan också komma att kontaktas via e-post eller genom direktmeddelande i tävlingskanalen.
Om ett pris inte har hämtats ut inom 30 dagar från att vinnaren har utannonserats eller kontaktats förbehåller vi oss att utse en ny vinnare.
11. För att vinna en tävling behöver du vara hyresgäst hos Stockholms studentbostäder vid tävlingstillfället.
12. När du deltar i en tävling godkänner du Stockholms studentbostäders tävlingsregler och villkor.
13. När du deltar i våra tävlingar kan vi komma att publicera ditt namn, användarnamn och tävlingsbidrag på våra sociala medier och webbplats. Information om hur vi hanterar personuppgifter finns i vår integritetspolicy som du kan läsa mer om här. Alla Stockholms studentbostäders tävlingsregler och villkor regleras i enlighet med svensk lagstiftning.
Det innebär att din varmvattenanvändning ingår i hyran och du behöver inte göra någonting.
Det innebär att vi står för varmvattenabonnemanget och debiterar sedan dig på din hyresavi för vattnet du använder i din bostad månadsvis.